Stránky

sobota 14. apríla 2012

Collinsová Suzanne – Hry o život

Vydavateľstvo: Ikar, 2009
Detaily
  • 272 strán
  • pevná väzba
  • slovenský jazyk
Raz do roka sa vybraní chlapci a dievčatá vo veku od dvanásť do osemnásť rokov musia zúčastniť na Hrách o život a pred zrakmi televíznych divákov bojovať na život a na smrť…


 Na túto knižku ma upozornila kamarátka, ktorej za to veľmi pekne ďakujem. Priznám sa, na začiatku som sa trošku obávala, lebo je napísaná v 1. osobe jednotného čísla a ešte k tomu v prítomnom čase, čo je podľa mňa kritická kombinácia, ale ku podivu som si na to rýchlo zvykla a neskôr mi to už vôbec nevadilo. Ocitla som sa vo veľmi zvláštnom svete, niekedy v budúcnosti. Na troskách Severnej Ameriky stojí štát Panem, ktorý je rozdelený na 12 obvodov, nad ktorými vládne hlavné mesto Sídlo. V Sídle žijú len bohatí ľudia a prezident, ktorý má neobmedzenú moc nad ostatnými.  V minulosti, pred 74 rokmi bolo veľké povstanie proti tyranii Sídla, ale vzbura bola utlačená a neúspešná. Prinieslo to iba krutý trest pre všetky obvody. Na odstrašenie a ako varovanie pred ďalším povstaním sa každý rok konajú Hry o život, na ktoré sú povinné sa prihlásiť všetky deti vo veku 12 – 18 rokov z každého obvodu. Zo všetkých prihlásených sa vylosuje jedno dievča a jeden chlapec, ktorí budú reprezentovať svoj obvod. Spolu 24 obetí ročne za to, že sa ich predkovia chceli dostať spod útlaku a chceli žiť slobodne. Víťaz môže byť len jeden, ten, ktorý na konci hier ostane na žive.
Málokedy sa stane, že od knižky dostanem presne to, čo som chcela, ale táto taká bola. Milovala som ju od prvej strany až po poslednú. Pochmúrny začiatok, všetko to utrpenie, bieda a beznádej v ktorej žili obyvatelia 12 obvodu. Po slávnostnom losovaní sa dej rozbehne naplno a už som sa od neho nedokázala odtrhnúť.  Bála som sa, že v aréne to bude len o zabíjaní, lovení ostatných a krviprelievaní, ale vôbec to tak nebolo. Nie je to žiadny hororový román, v ktorom tečie krv z každej strany. Skôr je to úžasný príbeh o statočnosti, odvahe, vytrvalosti, dôvere a možno aj láske. Postupne sa dozvedáme, že čím ďalej sa nachádza obvod od Sídla, tým horšie sa v ňom ľuďom žije. Naopak, obvody 1 a 2 sa majú dobre, účasť na hrách považujú za česť a odmalička na ne svoje deti pripravujú. Pritom, už aj samotná myšlienka je chorá. Ktorá normálna matka pošle svoje dieťa dobrovoľne a hrdo na istú smrť?
Tento svet je tak podrobne vypracovaný, že sa zdá byť úplne reálny. Pred očami som videla biedu a chudobu vo vzdialených obvodoch a bohatstvo a prepych v Sídle. Po celý čas, som ale medzi riadkami cítila nádej na zmenu a na lepší život. Že sa ľudia opäť vzbúria proti útlaku a tento krát ich nikto nezastaví. Katniss je úžasná hrdinka. Je odvážna, na všetko odhodlaná a pre svojich blízkych sa neváha obetovať.
Collinsová napísala výbornú knihu, v ktorej sa perfektne miešajú akcia a láska, ale tá druhá je v úzadí a nepreváži knižku do sladkej romantiky. Bola som do nej tak  začítaná, že som pripálila plnenú papriku, ktorú som varila na obed.
V kinách už hrajú aj film, s názvom The Hunger Games. Nie je zlý, ale atmosféru knižky z ďaleka nevráti.

1 komentár:

  1. Dr Adeleke je africký vúdú kňaz a mocný kúzelník lásky. S veľkou úctou a cťou skutočný čarodejník čarovania Dr. Adeleke, ktorý priviedol späť moju priateľku po boji, ktorý som s ňou mal. Videl som rôzne svedectvá o tom, ako Dr. Adeleke pomôcť toľkým ľuďom získať späť svojich partnerov. Kontaktujem doktora Adelekeho kvôli milostnému kúzlu a ubezpečil ma, že dostanem svojho partnera späť do 24 hodín, kedy boli kúzla vrhnuté. Len čo povedal, moja žena sa vrátila a prosila o odpustenie. všetko ďakujem skvelému človeku Dr. Adeleke, takže moja rada je pre vás všetkých, ktorí majú rovnaký problém, kontaktovať ho prostredníctvom EMAILU: aoba5019@gmail.com
    Whats-App: +27740386124

    OdpovedaťOdstrániť